Tovi on pyörähtänyt viime päivityksestä, syystä että, olen neulonut ja opettellut neulomaan.
Kuvia onkin voinut nähdä jo Instagrammin puolella, jonne on nopeampi kuvat laittaa.
Kansallispuku projektiani varten neuloin pukuun polvisukat ja esiliinaan pitsin.
Seuraavaksi innostuin kokeilemaan kirjoneulontaa.
Pitsin ja kirjoneulonta olikin opeteltavaa juttua, joita en aikaisemmin olekkaan tehnyt.
Nyt on kolmannet kirjoneulesukat tulossa, pari toiselle vielä niin olisi sekin homma valmis.
Kansallispuvun polvisukat
Elokuulla pukukankaita odotellessa aloin neuloa sukkia pukuuni.
Lankaa oli vaikea täältä löytää, joten ensihätään ostin Novitan Baby Wool lankaa 4 kerää, koska siinä on sama langanjuoksu kuin ohjeessa annetaan. Lanka on kylläkin 100% villa, joten ei niin kestävät taida olla.
 |
| kansallispuvun sukat |
 |
| takaraita |
Neulottu 1.5mm puikoilla. Pituutta on reilusti yli polven. Näihin pitäisi vielä tehdä pirtanauhat että pysyvätkin ylhäällä.
Ohje näihin sukkiin löytyy
TÄÄLLÄ
Pukuun kuuluu neuloa esiliinan pitsi.
Sama pitsikuvio on Kurkijoen kansallispuvussa.
Ohjeet tuli pukukankaiden mukana, mutta voi tilata myös erikseen
Perinnetekstiililtä.
 |
| Kansallispuvun esiliinan pitsi |
Ensimmäisen kuvan pitsi on toinen neulomani pitsi. Neuloin toisen koska ensimmäinen oli luonnonvalkea ja se ei käynyt mielestäni tarpeeksi hyvin valkeaan essuun.
Pitsi on pesty, mistä syystä hapsut kiertyy noin.
Ensimmäinen, luonnonvalkea pitsi valmiina. Pituutta70cm
Ensimmäisen pitsin aloitus. Tuostakin tuli purettua puolet pois ennenkuin pääsi jatkamaan...
Pitsit on neulottu Bockens Lingarn 50/2, 1/2 (luonnonvalkea) ja 50/2, 4/4 (valkea) pellava nypläyslangasta 1.5mm puikoilla.
Kirjoneuletta innostuin kokeilemaan myös.
 |
| kirjoneule sukka |
Vartavasten ostin lehden jossa ohje oli, jonka näin fb.n sivuilla...
Lehti on Kauneimmat käsityöt, Sukat, Lapaset & Asusteet.
Näihin sukkiin ostin Novitan 7-veljestä ja puikkoina 4mm.
Muuten kivat sukat tuli, mutta koko onkin just hätäsesti sopiva 5v tyttöselleni.
Tästä viisastuneena kokeilin seuraaviin kuviosukkiin eri tapaa neuloa kirjontaa.
Neuloin kuvio-osan nurjapuoli ulkona, josko sillä olis sitten ollut apua ettei kiristänyt niin paljoa.
 |
| toiset kirjoneulesukat |
Näihin sukkiin käytin myös 7-veljestä ja 4mm puikkoja.
Ohje löytyy Marineuloo blogista
TÄÄLLÄ
Kivat sukat tuli.
Jouluavajaisista ostin kokeeksi
Jämsän huopatehtaan lankaa kaksi vyyhtiä, jotka piti vielä keriä poikasen avustuksella kerälle.
Lanka on 7-veikkaa hiukan paksumpaa, ihan kivaa neulottavaa.
Tumman punainen on "Erämiehen sukkalankaa" ja valkea "Tuisku Käsityölanka"
Ohjetta sukkaan ei ollut, joten etsin netistä jonkun toteutettavan kuvion, joka löytyi MeilläNeulotaan blogista
TÄÄLLÄ
Vaikka laskin olevinaan kuvion ja silmukkamäärän, niin ei ihan nappiin osunut kerrosten vaihto kuten kuvassa näkyy... Onneksi ne jää piiloon sisäsivulle.
Koko tuli taas vähän pieni, 12 silmukkaa puikolla, joten menee lahjaksi pienemmälle 5v tyttöselle.
Vielä toinen pitää tehdä pariksi.
Vielä on paljonkin opittavaa neulomisessa 😂
Nyt sitten on muitakin tekosia menossa... joulukalenteri odottaa sisältöä.
^_^